Elemezheti-e egy bank a profilunkat?
2022. április 18. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Elemezheti-e egy bank a profilunkat?

Amikor belebotlottam abba a hírbe, hogy a NAIH (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) mesterséges intelligencia törvénytelen használata miatt 250 millió forintra büntetett egy bankot, rögtön Orwell 1984 című regényének „gondolatrendőrsége” jutott eszembe. Mint kiderült, nem is alaptalanul.

Turing a következő „definíciót” adta: "ültessünk be egy gépet és egy embert egy zárt szobába, akikkel egy döntőbíró írásban beszélget. A bíró akármilyen kérdést feltehet az alanyoknak. Ha a beszélgetés után a bíró nem tudja eldönteni, hogy melyik alany volt a gép, akkor a gépet tekinthetjük intelligensnek."

A megbüntetett bank valami ehhez hasonló módszert alkalmazott, persze nem disznókon, hanem saját ügyfelein és call centeres alkalmazottain. Az eset a NAIH 2021. évi tevékenységéről szóló beszámolóban látott először napvilágot. Az ügy nem csak a bírság szokatlanul magas összege, hanem amiatt is feltűnést keltett,

mert ez volt az első olyan alkalom, amikor a hatóság a mesterséges intelligencia alkalmazása miatt járt el.

peterfalvi_naih.jpg

Péterfalvi Attila  Fotó: NAIH

Mondanom sem kell, hogy egy beszélgetésben tartott hosszabb szünetnek ezerféle más oka is lehet, nem csak az, hogy az ügyfél hülye. (Jó tanács: ha nem akarod, hogy a bankod debilnek nézzen, gyorsan válaszolj minden kérdésre.)

A továbbiakat lásd ITT

vagy másold be: https://24.hu/belfold/2022/04/16/mesterseges-intelligencia-adatvedelem-naih-bank-birsag-sandor-zsuzsa-velemeny/

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr717810453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

belekotty 2022.04.19. 08:45:55

A bank nyugodtan nézzen debilnek! Legalább megbizhatatlannak tart és nem baszogat álladóan hitelajánlatokkal.

igazi hős 2022.04.19. 09:32:54

Ezt a döntést nem értem. A banknak van joga ahhoz, hogy a beszélgetés végén az ügyfélszolgálatos értékelje az ügyfelet, hogy szerinte mennyire volt sikeres a kommunikáció? Ha igen, akkor nemcsak hogy problémamentesnek, hanem az ügyfél számára előnyösnek tartom az MI használatát. Ugyanis jobban fog dönteni, mint az alulfizetett és alulképzett ügyfélszolgálatos, akinek a munkájából ezt a döntést átveszi. Ráadásul egy szoftver "csak annyira" lesz elfogult vagy előítéletes, amennyire betanítjuk. (Mindenképpen az lesz, a kérdés csak az, hogy mekkora féket teszünk rá.)

Motorogre 2022.04.19. 16:45:30

@igazi hős: milyen döntésre gondolsz? Fenntartom magamnak hogy a pénzügyeimben én döntök - eddig több-kevesebb sikerrel jól is vagyok. És ahogy belekötty írja: ha a szerződéses feltételekre nincs hatással, akkor lehetek én síkhülye is a pénzintézetnél... nem ezen veszek Porsche-t.. :)

efi 2022.04.19. 17:56:51

Most ezzel mi volt a baj. Ilyen alapon ember sem elemezheti. Ennek semmi köze az orwelli 1984-hez.

látjátok feleim szümtükkel 2022.05.03. 09:42:11

@igazi hős:

Az ügyfélszolgálatosnak nem joga, hogy értékelje az ügyfelet abból a szempontból, hogy sikes volt-e a tájékoztatása. Neki az a kötelessége. Mert ezért fizetik. Az ügyfél majd megkérdezi amit nem ért.
Nem is értem miért jó az neked, ha rólad értékelés készítenek, és erről nem tudsz, de az sem tudhatod, hogy mit állapítottak meg rólad, és apellálni nem tudsz. Mert lehet a hitelkérő "buta", nehezen kommuniáló ember, attól még tudhatja, hogy a hitelt vissza kell fizetni, sőt azt is tudhatja, hogy esetenként fedezetre van szükség.

látjátok feleim szümtükkel 2022.05.03. 09:50:48

Úgy gondolom jogos a büntetés, remélem a bíróság is annak találja.

"És ha már erkölcsről beszéltünk, nem hagyhatjuk szó nélkül a spanyolországi nemzetközi üzleti egyetem közvélemény-kutatásának nem is olyan meglepő eredményét. Az európaiak 51 százaléka gond nélkül lecserélné parlamenti képviselőit mesterséges intelligenciára.

Kár, hogy minket nem kérdeztek meg mostanában."

Velős megállapítás.

Ugyan akkor szívesen olvasnék arról is, hogy az ügyintézőket mikor fogják megfelelően kitanítani arra, hogy mi a munkájuk, és hogyan kell kommunikálni a pénzügyekben járatlan ügyfelekkel. Ez esetben nem kéne mesterséges intelligencia. Mert tapasztalásom szerint az én bankomból eltűntek a régi, jól bejáratot ügyintézők, és állandóan cserélődik az állomány.
süti beállítások módosítása